Hubs en pakketkluizen

1251 keer bekeken

Om het goederenvervoer in de stad te verminderen, bekijkt de gemeente Hilversum drie mogelijke opties: Logistieke hubs aan de rand van de stad, connected hubs in de stad en pakketkluizen op verschillende locaties in de stad.

Aan de rand van de stad hevelen vrachtwagens hun goederen bij logistieke hubs over op kleiner lokaal (elektrisch) vervoer, dat de goederen vervolgens naar hun bestemming brengt. Ideale locaties voor deze logistieke hubs zijn bijvoorbeeld de A1, A27 en N201. .

Bij connected hubs kunnen inwoners en bezoekers overstappen op verschillende soorten openbaar vervoer of gebruik maken van deelvervoer terwijl ze de auto laten staan.

In pakketkluizen kunnen pakjesbezorgers de pakketjes achterlaten voor consumenten en bedrijven. Pakketkluizen komen op locaties waar veel mensen wonen of samenkomen: in de stad, bij winkelcentra en bij drukkere OV-overstaplocaties.


Waarmee hangt het óók samen?

  • Het centrum: daar rijden minder grote vrachtwagens, wat de veiligheid en bereikbaarheid ten goede komt.
  • Deelvervoer: bij sommige hubs is het mogelijk om een parkeermogelijkheid te creëren. Inwoners of bezoekers kunnen hun eigen auto hier laten staan en verder reizen met het OV, of een deelvervoermiddel als een fiets of scooter.
  • Autoluwe binnenstad en emissievrije zones: beiden zijn eerder haalbaar als er minder goederenverkeer in de stad is.
  • Parkeerplaatsen: minder auto’s, betekent minder parkeerdruk.
  • Meer ruimte: Het centrum: daar rijden minder grote vrachtwagens, wat de veiligheid en bereikbaarheid ten goede komt.
 

 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen