In de vernieuwde Gijsbrecht mogen voertuigen alleen stoppen op de daarvoor bestemde plekken en binnen de toegestane tijden. Stoppen op de weg mag niet meer.
De zwerfkeien in de groenvakken dienen als natuurlijke afscheiding tussen de rijbaan en de groenstrook. Ze helpen om het groen te beschermen tegen beschadiging door voertuigen en dragen bij aan de uitstraling van de straat.
De Gijsbrecht is nu zo ingericht dat het past bij een 30 km/u-zone, waardoor er minder zebrapaden nodig zijn. Uit onderzoek blijkt dat zebrapaden soms een gevoel van schijnveiligheid geven, omdat auto’s tussen de zebrapaden soms harder rijden en niet altijd stoppen.
In de nieuwe situatie is het gebied zo ontworpen dat alle weggebruikers de ruimte met elkaar delen en daarom beter op elkaar letten. Door de aanwezigheid van groenvakken, zitplekken en plekken om fietsen te parkeren, zijn er meer natuurlijke oversteekplaatsen waar mensen veilig kunnen oversteken. Zo ontstaat er een veiliger en overzichtelijker gebied zonder dat er overal zebrapaden nodig zijn.
De beplanting in het deel tussen de Ericastraat en de Bosdrift wordt uitgevoerd in november, het begin van het beplantingsseizoen.
Na een gewenningsperiode van enkele maanden wordt de nieuwe situatie gemonitord. In 2026 volgt een evaluatie van de verkeerssituatie en het gedrag van weggebruikers. Op basis hiervan kunnen eventuele aanpassingen worden overwogen om de veiligheid en doorstroming te verbeteren.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.