Het verhaal...

In Hilversum vindt de komende tien jaar aan beide zijden van het spoor een enorme verandering plaats. Het gebied rond het station wordt vernieuwd en ontwikkelt zich van doorgangsgebied tot levendig, groen en veilig centrumgebied voor iedereen. Als je in 2030 uit het station komt, aan welke kant dan ook, voel je direct: ‘ik sta in Hilversum Mediastad ’en stap je meteen het centrum in.   

 

 

Het Stationshart krijgt een uitstraling die past bij Hilversum Mediastad. In het gebied wordt de Hilversumse identiteit van groen, media en architectuur duidelijk zichtbaar. Straten, lanen, pleinen en brinkjes vormen de kern van het gebied. Er komt meer groen en water.

Aan beide kanten van het station komt er in de toekomst ruimte voor 600 tot 1.000 extra woningen. Aan de centrumzijde komen maximaal 450 woningen. Daarvan wordt 33% sociale huur, 50% middelduur en 17% vrije sector.  Ook is er straks plek voor tenminste 12.000 m2 niet-woonfuncties zoals kantoren, creatieve bedrijven en winkels en horeca. De ambitie is om in de traditie van Dudok de gebouwen onder iconische architectuur te realiseren.

Straten, lanen, pleinen en brinkjes vormen de kern van het gebied. Er komt meer groen en water.

Voetgangers en fietsers krijgen volop de ruimte. Aan de centrumzijde onder het Stationsplein komt een gloednieuwe stalling voor ongeveer 5.000 fietsen en aan de kant van het Oosterspoorplein komt er in de toekomst een nieuwe stalling met ten minste 2.000 plekken. Het busstation wordt vernieuwd en de centrumring wordt verlegd zodat het verkeer goed en veiliger kan doorrijden, en het marktplein en het centrum beter met elkaar verbonden worden. Ook sluiten de Kleine Spoorbomen eind 2024 om de verkeersveiligheid te vergroten.  

Krachtig OV-knooppunt 

Het OV-knooppunt rond het station wordt versterkt. Het station heeft niet alleen goede treinverbindingen. Het is ook het eindpunt van de nieuwe, snelle busverbinding HOV in ’t Gooi (Huizen-Hilversum). Verder krijgt het station aan twee kanten een volwaardige entree en krijgt de tunnel onder het station een opknapbeurt.

Hinder beperken 

We realiseren ons dat we midden in de stad aan het bouwen zijn. We gaan slopen, storten, trillen, metselen en timmeren.  Het vernieuwen en opnieuw inrichten van het gebied rondom het station is een groot, langlopend en ingewikkeld project. We proberen de overlast zoveel mogelijk te beperken. Ook helpen we mensen zo goed mogelijk hun weg te vinden in het gebied. 

5000

fietsenstallingplekken

7

nieuwbouwblokken

12000

m2 ruimte voor ondernemers

 
Cookie-instellingen