Ja, daar wordt bewust naar gekeken. In het stationsgebied komt een mix van boomsoorten met oog voor biodiversiteit, klimaatbestendigheid én gezondheid. Sommige soorten, zoals de berk, kunnen hooikoortsklachten veroorzaken en worden daarom beperkt toegepast. De meeste andere soorten zijn niet- of laag allergeen.
We kiezen voor variatie, zodat het aandeel sterk allergeen pollen klein blijft. Waar mogelijk planten we vrouwelijke bomen (die minder stuifmeel verspreiden). Helemaal vermijden is helaas niet mogelijk, omdat pollen zich over grote afstand verspreiden en veel voorkomende bomen in Nederland van nature al stuifmeel produceren.
Wel geldt: meer groen zorgt ook voor schonere lucht en minder stof — wat juist weer kan helpen bij klachten.
Nee, met alle geplande nieuwbouw en verlegging van de wegen zullen de bestaande bomen moeten worden verwijderd. Maar hiervoor komen nieuwe bomen en groen terug.
Er is veel aandacht voor groen in het Stationsgebied. In het nieuwe ontwerp openbare ruimte zitten veel groenvakken voorzien van gras, struiken en bomen. Er komt niet zozeer meer maar we geven het groen wel een kwaliteitsimpuls.
Duurzaamheid is een groot begrip dat op veel manieren valt in te vullen. Bij dit project wordt invulling gegeven door bijvoorbeeld de bouw van de fietsenstalling bij het station, hiermee wordt het reizen per trein aantrekkelijker gemaakt, je kan je fiets zo beter kwijt en hij blijft droog.
Ook ondergronds wordt er aan duurzaamheid gedacht. Het nieuwe rioolontwerp is robuust ontworpen en kan daardoor beter omgaan met de hevige regenval die in de toekomst wordt verwacht.
Ook bij de gebouwen zal er de nodige aandacht zijn voor duurzaamheid. Aan de ene kant in de materiaalkeuze maar ook door het toepassen van zonnepanelen. Ook wordt er straks geen gas meer gebruikt voor de verwarming van de nieuw te bouwen panden.