Nieuwe omgevingsmanager Stationshart stelt zich voor

13-07-2023
{0} reacties

Vragen, zorgen of ideeën van u, de Hilversummer, over het Stationsgebied; hoe komen die terecht bij de juiste personen binnen de gemeente? Onder andere via een omgevingsmanager.

Volgens Bart Gerrits “het luisterend oor voor de Hilversumse inwoner en belangengroepen van het Stationsgebied”. Hij was tweeënhalf jaar omgevingsmanager van het Stationsgebied. Een omgevingsmanager is contactpersoon voor allerlei verschillende belangengroepen. Die problemen en risico’s signaleert en zorgt dat deze op tafel komen bij de beleidmensen.

Serissa van den Nieuwenhof nam in maart het stokje over van Bart Gerrits in het Stationsgebied. Beiden leggen uit waarom het belangrijk is dat een omgevingsmanager betrokken is bij een groot ontwikkelingsproject zoals het Stationsgebied.  

 

Omgevingsmanager Van den Nieuwenhof in gesprek met de bestuurder van een graafmachine die met zijn collega’s aan de schapenkamp werkt. 

 

Open, toegankelijk, eerlijk en verbonden

In een gebied waar jaren gesloopt, gewerkt en gebouwd wordt, wordt ook veel informatie gedeeld en wordt óók veel gesproken. Bij dat laatste deel is de omgevingsmanager nauw betrokken. Soms met bouwhelm op en soms wat verder bij het opwaaiende stof en gegraaf vandaan. En op bezoek bij de Hilversummer thuis of bij de ondernemer in de winkelstraat is niet ongewoon. “Vaak waren die gesprekken inhoudelijk, prettig en positief. Soms ging de gemeente door het stof,” blikt voormalig omgevingsmanager Bart Gerrits blikt terug. “Bij het aankondigen van mijn vertrek waardeerde ik de bedankjes van inwoners en organisaties. Prettig dat je waardering krijgt bij het afsluiten. Je denkt altijd terug aan dingen die anders hadden gekund, of gemóéten. Veel Hilversummers waren bijvoorbeeld verontwaardigd over een afgesloten fietspad. En volgens mij was iedereen het er wel over eens dat de blauwe kronkels op de weg niet helemaal uitpakten zoals vooraf bedacht. Ook in zo’n situatie ben je een aanspreekpunt voor Hilversummers.”

Gerrits: “Je voorziet inwoners van informatie en probeert de vele verschillende belangen uit het gebied een plek te geven bij de mensen die werken aan de ontwikkeling van het stationsgebied. Als het goed is ontstaan zo door de jaren heen duurzame relaties waarin je steeds open en eerlijk in gesprek bent. Wat me daarvan bijblijft zijn de mooie momenten tijdens de zogeheten ‘burenoverleggen’ en het contact met de werkgroep toegankelijkheid. Daarnaast spreek je de inwoners ook tijdens de kleine en grote momenten. Het projectteam stationsgebied heeft veel kunnen doen met hun inbreng.”    

Het toevoegen van ‘de keerlus’ in het ontwerp van de Schapenkamp is zo’n voorbeeld. Omwonenden vroegen de omgevingsmanager of zij via een andere verkeersroute toegang tot hun parkeergarage konden krijgen. Met een keerlus kregen zij een kortere route dan in de oude situatie; toen moesten zij namelijk nog door de wijken rijden en de centrumring volgen.

 

De werkgroep toegankelijkheid en omgevingsmanager Gerrits als tweede van rechts.

 

Het zoeken naar een oplossing door te luisteren

De Hilversummer zag afgelopen jaren het GAK gebouw en de GAK kelder plaatsmaken voor het busstation dat inmiddels bijna klaar is. Van den Nieuwenhof neemt het werk van Gerrits over in een periode van rioolwerkzaamheden en wegwerkzaamheden op de Schapenkamp.

Hoewel Van den Nieuwenhof Hilversum al langer kende uit haar eerdere werk in de regio Naarden en Huizen, liep zij eerst een aantal maanden mee in Hilversum. Het snel veranderende stationsgebied, de betrokken omwonenden, ondernemers en organisaties leerde ze daardoor in korte tijd snel kennen; “Mensen zijn het vaker oneens dan eens met elkaar. Dat is niet alleen in Hilversum zo. Zo bestaat in Hilversum al jaren discussie over bouwprojecten. Het stationsgebied is daarin geen uitzondering. De discussies kunnen gaan over de impact die verandering heeft op de leefbaarheid van de omgeving, de hoogte- en grootte van de gebouwen of de verkeersdrukte. Vanwege hun sterke persoonlijke voorkeur vergeten mensen dan soms het perspectief van de ander. Het gaat vaak wel over iets dat vlak bij de voordeur gebeurt. Maar hoe langer je met elkaar in gesprek blijft, hoe vaker ze meer oog hebben voor de mening van een ander.”

 

Van den Nieuwenhof vertelt over de werkzaamheden aan de Schapenkamp

 

Tegenover het geluid van behoud en koesteren klinkt vaak het geluid van de snelle vernieuwing. Dat herkent Van den Nieuwenhof ook in Hilversum; “Om mee te kunnen met de ontwikkeling van de moderne tijd, kan het sommigen niet snel genoeg gaan.  Zij zien de bouwprojecten als een kans voor vernieuwing en verbetering van de infrastructuur. Een groter aanbod van woningen en de werkruimtes in de stad. En om de uitdagingen van 21e eeuw aan te kunnen. In mijn ogen is er altijd een oplossing. Het bij elkaar brengen van dit soort tegenstellingen én dit intern overbrengen bij gemeente Hilversum. Dat is de mooiste uitdaging. Dat begint denk ik door goed naar elkaar te luisteren.”  

In contact komen met de omgevingsmanager?

Mail: stationshart@hilversum.nl

Bel: 06-41174654

De omgevingsmanager regelmatig aanwezig in het stationsgebied. Verder te spreken op bewonersavonden, inloopspreekuren en stakeholdersoverleggen.

 

 

 

Afbeeldingen

logo hilversum mediastad, link naar hilversum.nl 

 

 
 
Cookie-instellingen