Ontwerpfase

Begin

01-04-2023 om 00:00

Einde

31-12-2023 om 00:00

Maximaal aantal aanmeldingen bereikt, je kunt je niet meer aanmelden.

Locatie

De ontwerpfase verloopt in verschillende stappen. Bij elke stap kunnen inwoners en ondernemers meedenken. Waar mogelijk verwerken we hun inbreng in het ontwerp.

Stap 1: Schetsontwerp

In maart en april 2023 laten we het schetsontwerp zien aan geïnteresseerden. We krijgen veel reacties, vooral over kruisingen, fietsenrekken, terrassen en parkeerplaatsen. Ook spreken we met ondernemers over laden en lossen. Hun vragen bekijken we zorgvuldig en verwerken we waar mogelijk in het volgende ontwerp. We merken dat er zorgen zijn over het verloop van de werkzaamheden. Die zorgen nemen we mee in het maken van de planning van de werkzaamheden.

Stap 2: Voorlopig ontwerp

In juli 2023 presenteren we het voorlopig ontwerp tijdens inloopbijeenkomsten. Er is veel interesse. Mensen reageren positief op extra groen, meer fietsparkeerplekken en het toevoegen van zitplekken. Er zijn ook zorgen over het voorstel om het aantal parkeerplaatsen voor auto’s te verminderen en vragen over terrassen en straatmeubilair. Tot 21 juli kan iedereen nog reageren op het voorlopig ontwerp. Die reacties gebruiken we voor het definitieve ontwerp.

In het najaar van 2023 organiseren we verschillende bijeenkomsten om samen met de omgeving het ontwerp verder vorm te geven. Zo vindt in oktober een extra informatieavond plaats over de aansluiting van de Neuweg op de Gijsbrecht. Omdat de Neuweg veiliger moet worden, besluiten we om een deel van de straat in te richten als 30 km/u-zone. Buurtbewoners denken mee en geven nuttige reacties, die we meenemen in het ontwerp.

Ook organiseren we twee co-creatiesessies. Hierin denken bewoners, ondernemers en een afvaardiging van het Platform Gehandicapten en Chronisch Zieken Hilversum (Platform G&CZ) mee over belangrijke onderdelen van het ontwerp. Zoals de sfeer en identiteit van de straat, veilige oversteekplaatsen en de inrichting van openbare verblijfsplekken.

Stap 3: Definitief Ontwerp

Op 19 december 2023 stelt het college van B en W het definitieve ontwerp vast. Het ontwerp maakt de Gijsbrecht aantrekkelijk voor bezoekers en zorgt voor meer verkeersveiligheid voor iedereen.

Dit is het plan voor de vernieuwde Gijsbrecht:

  • De maximumsnelheid van 30 km/u blijft en de inrichting van de weg wordt meer passend bij een 30 kilometerzone. Fietsers en gemotoriseerd verkeer delen straks de rijbaan.
  • De straat wordt groener. Bomen krijgen grote plantvakken en boomwortels krijgen meer ruimte om te groeien.
  • Er komen bankjes en andere zitelementen waar je even op kunt zitten.
  • Doordat het oude fietspad verdwijnt, kan de stoep breder gemaakt worden en ontstaat meer ruimte voor voetgangers. Ook kunnen hierdoor meer winkels een terras maken.
  • Laden en lossen mag alleen nog in speciaal aangelegde laad- en losplekken. Op de rijbaan geldt dan een stopverbod. Dit zorgt voor een verbetering van de verkeersveiligheid, vooral voor fietsers.
  • Er komt meer dan twee keer zoveel ruimte om fietsen te parkeren, voor bezoekers en bewoners.
  • Parkeerplaatsen voor auto’s worden ruimer, zodat auto’s makkelijk in en uit kunnen parkeren. Dit zorgt voor betere doorstroming van doorgaand verkeer.
  • Bij elke zijstraat komt een kruispuntplateau: een verhoging van de weg. Dat zorgt ervoor dat verkeer langzamer rijdt en de straat veiliger wordt voor iedereen.

Bekijk hier het definitief ontwerp

Cookie-instellingen